Aansprakelijkheid na afloop van de serviceperiode

Na de oplevering

ARTIKEL 13

Na de oplevering

ARTIKEL 13 - Aansprakelijkheid na afloop van de serviceperiode

1. Na de serviceperiode is de ondernemer niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk tenzij:

a. het werk of enig onderdeel daarvan een tekortkoming bevat die door de consument redelijkerwijs niet eerder dan op het tijdstip van ontdekking onderkend had kunnen worden;

b. het werk of enig onderdeel een ernstige tekortkoming heeft. Een tekortkoming is slechts als ernstig aan te merken als die de hechtheid van de constructie of een wezenlijk onderdeel daarvan aantast of in gevaar brengt, hetzij het werk ongeschikt maakt voor zijn bestemming.

2. De consument zal van een tekortkoming binnen redelijke termijn na de ontdekking mededeling aan de ondernemer doen.

3. De rechtsvordering uit hoofde van een tekortkoming als bedoeld in het eerste lid onder a, is niet ontvankelijk als zij wordt ingesteld na 5 jaren na afloop van de serviceperiode.

4. De rechtsvordering uit hoofde van een tekortkoming als bedoeld in het eerste lid onder b, is niet ontvankelijk als zij wordt ingesteld na 20 jaren na afloop van de serviceperiode.

COVO2010

erkendvakman.nl

ALGEMENE VOORWAARDEN

(COVO2010)

erkendvakman.nl

snelkeuzen:

15 In gebreke blijven van de ondernemer:
09 Stelposten
01 Definities
16 Opschorting van de betaling
21 Geschillenregeling
11 Oplevering
10 Prijs en betaling
17 Stillegging van het werk
23 Wijziging
19 Klachtenbehandeling
04 Totstandkoming van de overeenkomst
14 In gebreke blijven van de consument:
22 Nakomingsgarantie
13 Aansprakelijkheid na afloop van de serviceperiode
18 Opzegging
03 De offerte
12 Serviceperiode
07 Onvoorziene omstandigheden
02 Werkingssfeer
05 Verplichtingen van de ondernemer
08 Meer- en minderwerk
06 Verplichtingen van de consument
20 Bemiddelingsregeling

TOELICHTING

Aansprakelijkheid na afloop van de serviceperiode

Aansprakelijkheid na oplevering (artikelen 12 en 13)

Na de oplevering volgt een serviceperiode van 2 maanden.

Dit is in artikel 12 van de COVO 2010 geregeld.

In de serviceperiode zal de ondernemer tekortkomingen die zich dan voor het eerst manifesteren (en dus nog niet zichtbaar waren tijdens de oplevering) herstellen.

Het gaat hier om gebreken aan het werk, dus bijvoorbeeld een piepende deur of een lekkend dak.

Zaken die al wel zichtbaar waren tijdens de oplevering vallen hier niet onder en zijn normaal gesproken voor risico van de consument.

Een belangrijke uitzondering hierop is beschreven in lid 2 van artikel 12.

Daarbij gaat het om zaken die afwijken van de overeenkomst.

Bijvoorbeeld er is afgesproken dat er een driepuntsslot geleverd zou worden en er is een gewoon slot geleverd.

Als dit in de serviceperiode wordt geconstateerd, zal de ondernemer alsnog hetgeen is afgesproken moeten leveren, tenzij dit redelijkerwijs niet meer van de ondernemer verlangd kan worden.

Na de serviceperiode blijft de ondernemer nog 5 jaar aansprakelijk voor tekortkomingen die niet eerder ontdekt hadden kunnen worden.

Gaat het om ernstige constructieve tekortkomingen aan het werk dan is die termijn 20 jaar.

De volledige regeling is te vinden in artikel 13 van de COVO 2010.